låt varje ögonblick räknas

Låt varje ögonblick räknas..
en blogg om kärlek, panikångest och depression,
blandat med bilder, familj och en del scrapbooking

onsdag 29 juni 2011

paradoxal ironi & lite skönhet..

ja, det är jag..
ni har inte hamnat i fel blogg, men idag blir det lite annorlunda..
bara för att ta udden från alla starka, jobbig inlägg...
de kommer direkt från hjärtat, men man behöver som läsare framförallt distans..

jag kan inte ta distans från mina känslor och tankar, de finns där oavsett vad jag gör och det är lite det jag tänkte jag skulle dividera om här idag..

ni känner ju till min lilla äppelskrutt, jag tycks ju nämna den lite då och då och jag har många jag känner som har en alldeles egen, medan andra har satsas på andra smartphones och tycker de är bättre..

min äppelskrutt är med mig, var jag än går och detta kan tyckas som att...
vad då kan du inte lämna den där förbannade telefonen hemma någon gång..
alla sitter ju med sina telefoner, smsar, kollar in vad vännerna gör på facebook, man umgås helt enkelt inte längre, utan bara via sina telefoner.

och nu kom jag helt bort från ämnen upptäckte jag, så då ska jag förklara min lite kryptiska rubrik till dagens inlägg...

ni som har en, ni vet hur många appar man kan köpa, som till viss del ska underlätta det för en. Kanske är det humbug för vissa, men faktum kvarstår..
jag lider av panikångest och depression och har alltid fått höra att jag måste lära mig att slappna av och andas rätt...

Andningen är verkligen a och o här. Och det finns hur många bra appar som helst, du pluggar in hörlurarna och bar ligger och lyssnar och snart är du så avslappnad att du somnar...
har inte slagit fel de senaste kvällarna, och detta känns fantastisk då jag alltid har svårt att somna..
2h vaken är inget konstigt alls, nu somnar jag med hörlurarna i på 30min..
och ja detta hjälper mig...

men nu kommer vi till den lite mer paradoxala, ironiska biten. Meditation, mindfulness som det så fint heter, och ja det funkar också så det är inte det som är grejen här utan detta...
Jag har ständigt gått igenom känslomässiga kriser, tankar som inte borde vara där, och som ni alla vet är jag styrd av mina känslor...

och detta är aldrig bra för känslorna har i mitt fall nästan alltid fel, och tankarna jag får, jag släpper inte in någon i det huvudet kan jag säga...
men hur jävla illa det än har varit, så har jag under alla år ändå kommit till den insikten att man ska ta tag i sina tankar och känslor, man måste bearbeta för skjuter man undan dem, då kommer de tillbaka och exploderar utan förvarning...

och då till sak, vad säger rösten till mig när jag mediterar, detta också en app som ni säkert förstår..
jo se tankarna som löv som flyter förbi på en å, se dem försvinna och bara iaktta...
HALLÅ!!!!
jag vill elda upp vart enda ett av de där löven, jag vill dränka dem och låta dem sjunka till botten för att om de försvinner bort, nog fan kommer de tillbaka.
Känns inte detta en aning paradoxalt...

var neutral och låt dem försvinna bort, och sedan ser de dem inte mer eller vad då??
neutral, vem i helsike är neutral till sina känslor och tankar, vill man vara neutral..
vill man inte bearbeta för att slippa ha hela ån full av små äckliga löv..

eller varför inte se dem som moln på himlen, va???
moln som svävar bort och försvinner, ibland mörka, ibland inga alls, ibland...
alltså, handlar det om moln eller löv??
mina tankar och känslor är inte neutrala och det är inget jag kan förhålla mig till just nu..
men kanske fungerar den här metoden över tid..

just nu när min kropp inte orkar hålla på med yoga, så är det sådana här saker jag får ägna mig åt.. och jag vet att det kanske känns som jag dissade meditationen, men tro mig om man bortser från vissa paradoxala grejer, får den mig ändå att återvända till nuet och fokusera på andningen..

och allt det sköna i mitt liv...
älskar våra vackra orkidéer som fyller huset med så mycket skönhet...


























den doftar också denna ljuvliga orkidé, nästan som en liten doft av lavendel..
och håll med om att den är vacker..

jag är medveten om att dagens inlägg, inte är helt som jag brukar..
men ni känner mig, snart kanske jag kan sluta maskera mig lite bättre..
och kanske är det en reaktion för att jag ska jobba i två dagar nu..

jag måste ta udden av det värsta och då blir det så här...

lycka till ikväll och imorgon Linda med invigningen av oriflames nya lokaler i stöpen..
det kommer bli hur bra som helst :)

och som avslutning måste jag, kan inte längre låta bli..
vet inte ens om jag får visa den, men gå in på deras hemsida, så hittar ni fler fantastisk skapelser..

























http://shop.ziperall.se/


trodde aldrig att jag skulle vilja ha en sådan, men hur kan man inte bara bli så himla glad när man ser den och den är ju rosa, hur kan det bli fel...

hoppas den kommer imorgon.

/kram på er vänner och njut av värmen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar