låt varje ögonblick räknas

Låt varje ögonblick räknas..
en blogg om kärlek, panikångest och depression,
blandat med bilder, familj och en del scrapbooking

tisdag 6 september 2011

..bara några tankar..

ja, det gör jag ganska ofta..
tänker menar jag..
och med tankarna kommer oftast en analys..
"varför tänkte jag så eller varför gjorde jag så.. osv"

det som gör att man tar det där extra steget på morgonen...
fast man inte vill, inte orkar..
är att förnuftet säger till oss att ingenting blir bättre om vi ligger kvar...
snarare tvärtom, det kommer bli svårare för varje dag att gå upp..
om man som sagt ger efter och inte lyssnar på förnuftet..

och så fungerar det ju varje dag...
förnuftet styr våra handlingar, hjälper oss i rätt riktning..
inte känslorna eller tankarna, de hjälper bara till att förstärka en oroskänsla...
detta om man har problem med ångest, panik och depression..

de flesta kanske inte tänker så mycket utan går på..
de gör som de alltid har gjort utan att reflektera så mycket över varför de gör det..
de bara gör det för det har de alltid gjort..
finns ingen anledning att analysera..

men jag undrar, för jag vet hur fort det kan vända...
vad händer den dagen jag vaknar och förnuftet inte längre finns där..
vad händer när jag som är en känslomänniska låter känslorna styra mig helt och hållet..
vad kommer då att hända med mig..??

jag kan tänka rationellt och jag gör det med mitt förnuft..
men är det alltid äkta..??
ljuger jag för mig själv ibland..
och tror att detta är rationellt och vettigt...

kommer mitt förnuft lämna mig..
jag vet att det kan hända..
jag har varit med om det stundtals...
men sedan vet jag vad som är absurt eller inte...

Jag undrar bara...
när känslorna styr då är oftast förnuftet borta..
och då fungerar man inte som man ska...

och var kommer jag att hamna då..??

har också tänkt lite på hjälpen som jag behöver..
för ibland kan jag känna att kanske andra behöver den hjälpen bättre än jag..
och kanske kommer de också fram till det..
och då står jag där...

jag vet jag säger emot mig själv..
jag behöver hjälp..!!!
jag vill fungera och må bra..
framförallt vill jag börja skratta igen...
glädjas åt något roligt, se fram emot något som ska hända...
jag vill bara känna något annat än smärta, sorg, panik, ångest och stress...

en dag kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar